Mikkelinpäivä 1984

Saarna Karttulan kirkossa 29.9.1984

1. vuosikerta


Matt. 18: 1-10

Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?" Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan. Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa. Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut. Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee! Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; parempi on sinulle, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat kädet tai molemmat jalat tallella, heitetään iankaikkiseen tuleen. Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; parempi on sinun silmäpuolena mennä elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvetin tuleen.

Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.


Kuka on suurin merkittävin, arvokkain, mahtavin? Tätä ei kysellä vain tässä maailmassa, vaan tätä kyselevät myös Jeesuksen opetuslapset. Näin on, vaikka huomataan kyllä, että ensimmäisille sijoille pyrkiminen aiheuttaa monia turhia tuskia ja ahdistuksia ihmissuhteissa ja jopa sotia valtioiden kesken.

Opetuslapset kysyivät siis Jeesukselta: “Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?” Jeesus ei anna heille heti vastausta, vaan kutsuu tykönsä lapsen. Ehkä joku opetuslapsista ajatteli, että Jeesus osoittaa jonkun opetuslapsistaan suurimmaksi taivasten valtakunnassa, mutta että lapsi! Eihän lapsi voi olla suurempi tai arvokkaampi kuin aikuinen. 

Jeesus sanoo selvästi myös meille tämän ajan ihmisille: “Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan. Sen tähden joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.” 

Jeesus sanoi tärkeimmän asian ensin. Ei olekaan kysymys siitä, kuka on suurin, vaan kuka yleensä pääsee taivasten valtakuntaan.

Tahdotko sinä päästä taivaaseen? Onko sinulla ikävä sinne? Jeesus osoittaa sinne tien, ja tienviitat ovat selvät. Ensimmäisessä viitassa sanotaan: käänny! Toisin sanoen: älä kulje enää Jeesuksesta pois päin vievää tietä, sillä se on kadotuksen valtakunnan tie. Tee parannus ja usko evankeliumi. Käänny ja tule Jeesuksen luokse! Toisessa viitassa on sana: nöyrry! Nöyrry vastaanottamaan Jumalan sanan opetukset. Tee niin kuin lapsi, joka ei järkeile, vaan kätkee Jumalan sanan opetukset sydämeensä.

Herra sanoo, että hän on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armonsa. Suurimpia taivasten valtakunnassa ovat lapset ja lasten kaltaiset, ne, jotka saavat istua Jeesuksen sylissä ja kuunnella hänen opetuksiaan.

Onhan meille jo rippikoulussa opetettu, että Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen on elämämme kallein asia. Vasta kun opimme tuntemaan Jeesuksen, voimme uskoa häneen, ja hän sanoo: “Joka uskoo minuun, sillä on iankaikkinen elämä.”

Jeesus tahtoo, että kaikki pääsisivät taivasten valtakuntaan. Mutta tosiasia on, että sinne pääsevät vain ne, jotka seuraavat näitä viittoja: käänny ja nöyrry. Jumalan valtakunnassa kaikki tähtää yhteen pisteeseen, ihmisen pelastumiseen eli taivasten valtakuntaan pääsemiseen. Siksi Herra lähettää myös enkeleitä, näkymättömiä sanansaattajia ja varjelijoita. Heidät lähetetään niitä varten, jotka saavat autuuden periä. Psalmi 34: 8: “Herran enkeli asettuu niiden ympärille, jotka häntä pelkäävät ja pelastaa heidät.” Suojelusenkeli ei ole satua vaan totisinta totta. Raamattu kertoo monista tapauksista, joissa enkelit auttoivat ja johdattivat apostoleja. Myös Jeesusta enkeli vahvisti suurissa tuskissa Getsemanessa.

Kaikki Jumalan valtakunnan näkymättömät voimat vaikuttavat niiden elämässä, jotka seuraavat näitä tienviittoja, joissa lukee: käänny ja nöyrry. Käänny joka päivä ja joka hetki Jeesuksen luokse ja nöyrry vastaanottamaan hänen apunsa ja siunauksensa.

Aamen