4. rukouspäivä 1987

Saarna Karttulan kirkossa 18.10.1987


Jer. 29:7

Ja harrastakaa sen kaupungin menestystä, johon minä olen teidät siirtänyt, ja rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidän menestyksenne.


Maassamme vietetään vuosittain neljää rukouspäivää. Aiheina ovat katumus, uskonpuhdistus, nuorison päivä ja kiitospäivä. Tänään on kiitospäivä. On myös lähetyssunnuntai ja vielä omassa seurakunnassamme vietetään tänään naisten päiviä. 

Näissä on jo paljon kiitoksen aiheita. Maassamme on lain suoma vapaus kokoontua yhteen kiittämään ja ylistämään taivaallista Isää kaikesta siitä uskollisuudesta, armosta ja rakkaudesta, jota hän on jo tänä päivänä meille antanut ja yhä antaa.

Me hyvin helposti totumme Jumalan lahjoihin ja pidämme niitä itsestäänselvyytenä. Ehkä emme muista lainkaan kiittää niistä. Sen tähden Jumala voi ottaa lahjansa pois. Tämä katosyksy muistuttaa meitä siitä, että ihminen tosin muokkaa ja kylvää pellon, mutta Jumala antaa kasvun. Toisaalta on hyvä oppia kiittämään Jumalaa kaikesta, mitä hän antaa. Kärsimysten mies Job opetteli kiittämään sekä hyvästä että pahasta, kaikesta, mitä Jumala antoi hänen elämäänsä. 

Mutta kiitoksemme on ohutta ja kevyttä, jos siihen sisältyy vain nämä maalliset asiat. Herra tahtoo opettaa meitä ennen kaikkea kiittämään taivaallisista aarteista, eli siitä hyvyydestä ja rakkaudesta, jota hän sanan ja sakramenttien kautta meille jakaa, kuten tänäkin päivänä tässä rukoushuoneessa. Jumalan sanan kautta Pyhä Henki tekee hiljaista ja perusteellista työtä meidän sisimmässämme, sydämessämme. 

Sanan ääressä ollessamme kuulemme Jeesuksen kolkutuksen sydämemme ovella. On aivan kuin joulupukki kolkuttaisi lahjakontti harteillaan kotimme ovella. 

Suurin lahja, jonka Kristus tahtoo meille antaa, on syntiemme anteeksiantamus. Sen hän on itse valmistanut meille Golgatan keskimmäisellä ristillä. Sen lahjan päälle on kirjoitettu sinun nimesi ja teksti: “Se on täytetty”. Ja kun tuon lahjan otat vastaan, saat muut lahjat sen ohessa. Eli etsi ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin kaikki muu tarpeellinen annetaan sen ohessa. Joka päivä saat aloittaa uuden elämän Jeesuksen kanssa. Jeesuksen opetuslapsena saat oppia ihmeellisiä ja jännittäviä asioita. Saa tehdä mielenkiintoista työtä hänen valtakunnassaan. Saa tehdä lähetystyötä kotiseurakunnassa tai lähteä viemään sanomaa syntien anteeksiantamuksesta aivan lähetyskentille asti. Siihen työhön kuuluu myös se, mistä tämän päivän teksti puhuu. Saat harrastaa sen paikkakunnan parasta, johon Herra on sinut siirtänyt, ja rukoilla sen puolesta, sillä sen menestys on sinun menestyksesi. 

Kaikkea tätä saamme tehdä kiitoksen hengessä tietäen, että emme ole omalla, vaan Jumalan asialla. Ja Jumalan asialla liikkuessamme meille selviää, että ihminen on luotu ylistämään ja kunnioittamaan Jumalaa. Jumala on meidän elämämme, ja siksi kiitos on annettava juuri hänelle. 

Kiitos ja kiitollinen mieli ei ole kotoisin maasta, vaan taivaasta. Taivaassa kiitetään lakkaamatta yötä päivää. Sieltä on kotoisin syvin kiitos ja ylistys. Lakkaamatta siellä kaikuu pyhien kiitos: "Sinä, meidän Herramme ja meidän Jumalamme, olet arvollinen saamaan ylistyksen ja kunnian ja voiman, sillä sinä olet luonut kaikki, ja sinun tahdostasi ne ovat olemassa ja ovat luodut". Ilm. 4:11

Yhtykäämme me, vielä maailman myrskyissä vaeltavat matkalaiset, tuohon kiitosvirteen. Sillä joka kiitosta uhraa se kunnioittaa Herraa.