21. kolm.p. jälk. sunn. 1988

Saarna Karttulan kirkossa 23.10.1988

2. vuosikerta


Matt. 16: 1-4

Ja fariseukset ja saddukeukset tulivat hänen luoksensa ja kiusasivat häntä pyytäen häntä näyttämään heille merkin taivaasta. Mutta hän vastasi ja sanoi heille: "Kun ilta tulee, sanotte te: 'Tulee selkeä ilma, sillä taivas ruskottaa', ja aamulla: 'Tänään tulee rajuilma, sillä taivas ruskottaa ja on synkkä'. Taivaan muodon te osaatte arvioida, mutta aikain merkkejä ette osaa. Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonaan merkki." Ja hän jätti heidät ja meni pois.


Uskon perustus

Tänä aikana monet ihmiset kysyvät meiltä kristityiltä, mistä tiedämme, että kristinusko on varmasti totta. Mikä näyttö tai merkki meillä on, vai onko mitään? Mitä me vastaamme, vai vastaammeko mitään? 

Jeesuskin joutui maallisen vaelluksensa aikana usein kiusaavien ihmisten tekemien kysymysten eteen. Tekstissämme fariseukset ja saddukeukset pyysivät häntä näyttämään merkin taivaasta, eli todistamaan sen, että hän on Messias, Jumalan lähettämä.

Olihan todella silloisessa Israelissa esiintynyt valhemessiaita, jotka olivat vietelleet uhkauksillaan ja lupauksillaan ihmisiä harhaan. Esimerkiksi Teudas, josta Apostolien teot kertovat, johti 400 miestä turmioon. Ja Jeesuksen syntymän aikoihin nousi Juudas Galilealainen. Hänkin hukkui, ja kaikki häneen suostuneet joutuivat häviöön.

Nyt fariseukset ja saddukeukset, juutalaisten pääpuolueiden edustajat, tivasivat Jeesus Nasaretilaiselta messiaanista merkkiä. Yleensä nämä ryhmät olivat toistensa kimpussa, mutta nyt ne löysivät toisensa kohdatessaan Jeesuksen, yhteisen vihollisen. Vanhastaan onkin sanottu: “Kristus on aina ristiinnaulittu kahden ryövärin väliin.”

Jeesus antoi vastauksen. Ilmoja he kyllä osasivat ennustaa ja taivaan muodon arvioida, mutta aikain merkkejä he eivät osanneet tulkita. Heidän olisi pitänyt Jumalan sanasta, profeettojen ennustuksista ja niiden täyttymisestä tehdä oikeat johtopäätökset.

Jeesus teki paljon ihmeitä. Taivaan merkki, Jeesus Kristus, seisoi ihmisten edessä, mutta he eivät nähneet mitään eivätkä tienneet mitään. Jeesus sanoo oman aikansa sukupolvea pahaksi ja avionrikkojasukupolveksi, ja sanoo, että sille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonan merkki. Ja sitten hän lähti pois heidän luotaan.

Jeesus ei tänäänkään viihdy siellä, missä epäuskoiset ihmiset tekevät hänelle kiusaavia kysymyksiä. Hän ei lähde järkeilyn tielle, sillä hän opettaa, että vain usko häneen pelastaa ihmisen.

Mutta mikä oli tuo Joonan merkki? Jo aikaisemmin Jeesus oli selvittänyt tämän merkin. Sillä niin kuin Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä. Jeesus viittaa tässä kuolemaansa ja ylösnousemiseensa. Joonan merkki on ristinmerkki. Tämä oli sellainen merkki, että epäuskoisimmankin olisi pitänyt uskoa. Mutta kun ei, niin ei.

Näemme, että epäuskoista sydäntä ei mikään ulkonainen, näkyvä merkki vakuuta. Tänäkään päivänä ei epäuskoinen maailma anna tälle merkille mitään arvoa. Se elää kuin Jeesusta ei olisi koskaan ollutkaan. Ehkä se tekee jonkun pilkallisen kompakysymyksen ja siinä kaikki. Pelastava usko ei synnykään mistään näkyväisestä merkistä tai näytöstä. Raamattu sanoo, että usko tulee kuulemisesta. Kun hiljaa asetumme kuuntelemaan Jumalan sanaa, Pyhä Henki alkaa tehdä työtään meidän sydämissämme. Siksi meitä kutsutaan kirkkoon, seuroihin ja muihin seurakunnan tilaisuuksiin, että pääsisimme Pyhän Hengen työn alle. Sillä Kristuksen työ täällä maailmassa jatkuu Pyhän Hengen työnä. Ja Pyhä Henki tekee työtään vain Jumalan sanan kautta.

Jumalan sanasta näemme ja ymmärrämme aikain merkit. Millaisia ovat aikain merkit nyt, tänä päivänä? Mitä Jumalan sana sanoo niistä? Se sanoo, että me elämme lopun aikoja. Lopun ajan merkit ovat selvästi nähtävissä Jumalan omasta sanasta. Elämme Jeesuksen toisen tulemuksen aikaa. Matteus 24 sanoo sen selvästi. Ajan merkkejä ovat: väkevät eksytykset, kuulemme sotien melskettä ja sanomia sodista, on nälänhätää ja maanjäristyksiä, vainoja, rakkauden kylmenemistä ja laittomuutta. Lopuksi: Valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille, ja sitten tulee loppu. On kysymys lähetystyöstä. Voiko joku enää tänään näyttää kansan, jonka keskuudessa ei olisi evankeliumia jo julistettu? Maailma näkee nämä merkit, mutta ei usko eikä tee parannusta.

Myös Kristukseen uskova näkee nämä merkit ja sydän vapisten pyytää: Aamen, tule Herra Jeesus. Ja hän saa vastauksen: Totisesti, minä tulen pian.

Rakkaat ystävät. Nyt on vielä otollinen aika, nyt on pelastuksen päivä. Oletko kuulolla, mitä Herra Jeesus Kristus sinulle tänään sanoo? Hän sanoo: poikani, tyttäreni, älä pelkää, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi. Tule minun luokseni, niin pelastut, sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan.