Marianpäivä 1990

Saarna Karttulan kirkossa 25.3.1990

1. vuosikerta


Luuk. 1: 25-38

Kuudentena kuukautena sen jälkeen Jumala lähetti enkeli Gabrielin Galilean kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret, neitsyen tykö, joka oli kihlattu Joosef nimiselle miehelle Daavidin suvusta; ja neitsyen nimi oli Maria.

Ja tullessaan sisälle hänen tykönsä enkeli sanoi: "Terve, armoitettu! Herra olkoon sinun kanssasi." Mutta hän hämmästyi suuresti siitä puheesta ja mietti, mitä tämä tervehdys mahtoi tarkoittaa. Niin enkeli sanoi hänelle: "Älä pelkää, Maria; sillä sinä olet saanut armon Jumalan edessä. Ja katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus. Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen, ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman."

Niin Maria sanoi enkelille: "Kuinka tämä voi tapahtua, kun minä en miehestä mitään tiedä?"

Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi. Ja katso, sinun sukulaisesi Elisabet, hänkin kantaa kohdussaan poikaa vanhalla iällään, ja tämä on kuudes kuukausi hänellä, jota sanottiin hedelmättömäksi; sillä Jumalalle ei mikään ole mahdotonta."

Silloin Maria sanoi: "Katso, minä olen Herran palvelijatar; tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan". 



Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan.

Tänään vietämme marianpäivää ja samalla sydänsunnuntaita. Tosin virallinen sydänsunnuntai on vasta ensi sunnuntaina, mutta eikö jokainen päivä ja jokainen viikko ole sydämen asia.

Maria oli sydämen ihminen. Jo jouluevankeliumi kertoo, että kaikki kokemansa ihmeelliset asiat Maria kätki ja tutkisteli niitä sydämessään. 

Nytkin marianpäivän teksti kertoo ylen ihmeellisistä asioista. Jumalan lähettämä enkeli Gabriel laskeutuu Galileaan, Nasaretin kaupunkiin, ja ilmestyy Marialle. Enkeli ilmoittaa, että tämä on saanut armon Jumalan edessä. Hän tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, jolle on annettava nimi Jeesus. Hänestä tulee Jeesuksen Kristuksen äiti.

Maria käy siinä keskustelun enkelin kanssa, josta käy selville Jumalan ihmeellinen suunnitelma ja se, että myös Jeesuksen edelläkävijä Johannes Kastaja oli tulossa maailmaan, puoli vuotta ennen Jeesusta.

Kun Maria kuulee kaiken tämän, hän sanoo nöyrästi: “Katso, minä olen Herran palvelijatar, tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan.” Sitten Maria lähtee vierailumatkalle erääseen Juudean kaupunkiin. Raamattu sanoo, että hän meni kiireesti. Sydämessään Maria tunsi, että nyt on tapahtumassa jotakin suurta ja ainutlaatuista. Sydän täynnä odottavaa iloa hän tapaa Elisabetin. Raamattu kertoo, että kun Maria tervehti Elisabetia, hypähti lapsi ilosta Elisabetin kohdussa ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä.

Ja niin Maria puhkeaa ylistysvirteen, jonka mekin tässä jumalanpalveluksessa olemme veisanneet.

Oli todella syytä iloita ja riemuita, sillä pelastus oli tulossa maailmaan. Jumalalle oli todella kaikki mahdollista ja on edelleenkin. Jumalan Isän sydän oli täynnä rakkautta meitä ihmisiä kohtaan.

Jo kasteessa Jumalan pelastusteko on meitä koskettanut. Jumalan armo on tullut meidänkin osaksemme. Sana sanoo: “Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu.” On kysymys sydämen elämästä Jeesuksen Kristuksen kanssa. 

Sydän on sekä henkisen että hengellisen elämän keskus. Raamattu sanoo, että luodessaan ihmisen Jumala pani iankaikkisuuden hänen sydämeensä, hänen sisimpäänsä. Kun Jumala katsoo ihmistä, hän ei katso hänen ulkokuortaan, vaan hänen sydäntään.

Raamattu puhuu lähes 700 kertaa sydämestä. Aina kun Jumala lähestyy ihmistä, hän koskettaa hänen sydäntään. Hän ottaa yhteyttä luomansa ihmisen voimalaitokseen, keskukseen. Jumala tahtoo totuutta salatuimpaan saakka. Se mitä ihmisen sydämessä on, tulee esille sanoina ja tekoina.

Jeesuksen opetuksen mukaan ihmisen sydämestä voi lähteä paljon pahaa. Mutta tuo paha sydän voidaan puhdistaa. Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Ilmestyskirja kertoo pelastetuista, jotka ovat Jumalan valtaistuimen edessä. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

Ehtoollisella saamme henkilökohtaisen vakuutuksen siitä, että Jeesus Kristus on vuodattanut pyhän ja kalliin verensä myös minun syntini tähden. Johannes Kastaja, Jeesuksen edelläkävijä, sanoo: “Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin.” 

Tänäänkin Jeesus Kristus seisoo sydämemme ovella ja kolkuttaa. Hän itse sanoo: “Katso, minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan ja hän minun kanssani.”

Usko Jeesukseen Kristukseen syntyy sydämissämme kuulemamme sanan vaikutuksesta Pyhän Hengen työnä. Marian tavoin kuunnelkaamme, kätkekäämme ja tutkikaamme sydämessämme kaikkea sitä, mitä olemme nähneet ja kuulleet.