6. pääsiäisen jälk. sunn.1987

Saarna Syvänniemen kirkossa 31.5.1987

1. vuosikerta


Joh. 15: 26 - 16: 4

Jeesus sanoi opetuslapsillensa: “Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta. Ja te myös todistatte, sillä te olette alusta asti olleet minun kanssani."

Tämän minä olen teille puhunut, ettette loukkaantuisi. He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle. Ja sen he tekevät teille, koska he eivät tunne Isää eivätkä minua.

Mutta tämän minä olen puhunut teille, että, kun se aika tulee, te muistaisitte minun sen teille sanoneen. Tätä minä en ole sanonut teille alusta, koska minä olin teidän kanssanne.”


Tämän sunnuntain teksti on katkelma Jeesuksen jäähyväispuheesta opetuslapsilleen. Hänellä oli heille paljon opetettavaa, ennen kuin hän lähtee kotiinsa taivaallisen Isänsä luokse. Kaikkein tärkeintä opetuslasten elämässä on se, että he pysyvät Jeesuksen yhteydessä, niin kuin oksa viinipuussa, ja että opetuslapsilla on keskinäinen rakkaus. Jeesus antoi heille uuden käskyn. Hän sanoo: “Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niin kuin minä olen teitä rakastanut.” Mutta tämä toteutuu vasta sitten, kun Puolustaja, jonka Jeesus Kristus lähettää, tulee heidän tykönsä. 

Tekstissämme Jeesus opettaa, mikä on Pyhän Hengen tehtävä ja mikä on meidän tehtävämme. Pyhä Henki, Puolustaja, eli Totuuden Henki, todistaa Jeesuksesta Kristuksesta, niin kuin Jeesus eräässä toisessa kohdassa sanoo, että Pyhä Henki johdattaa meidät kaikkeen totuuteen. 

Pyhän Hengen selvin ja kirkkain tehtävä on Jeesuksen Kristuksen kirkastaminen meille. Kaiken tämän Pyhä Henki tekee Jumalan sanan julistamisen kautta. Luther opettaa: “Jumalan sana on kuin Jumalan lähettämät vaunut, jotka tuovat meille Pyhän Hengen."

Tämä tapahtui jo pyhässä kasteessa. Silloin synnit pestiin pois Jeesuksen nimeen ja saimme Pyhän Hengen lahjan. Vieläkö tuo lahja on tallella meillä? Onko Pyhä Henki saanut opettaa meitä Jumalan sanalla? Saako hän yhä julistaa meille sanansa totuutta?

Pyhän Hengen vastakohta on maailman henki, joka täyttää meidät, jos emme kuuntele Pyhän Hengen julistusta, Jumalan elävää ja voimallista sanaa. Maailman henki hämärtää meiltä Kristuksen ja hänen merkityksensä. Kun Daavid näki tämän kohdallaan, hän pyysi: “Jumala, luo minuun uusi henki.”

Mutta tekstissämme on toinenkin tärkeä opetus. Ensimmäinen oli siis se, että Pyhä Henki todistaa Jeesuksesta. Toinen on tämä: “ja te myös todistatte, sillä te olette alusta asti olleet minun kanssani.” Tosin tuo todistus voi viedä moniin tuskiin ja ahdistuksiin, jopa kuolemaan. Todistajia erotetaan synagogasta, siis juutalaisten seurakunnasta, ja seurauksena voi olla jopa kuolema. Vieläpä niin pitkälle voivat asiat mennä, että jokainen, joka tappaa todistajan, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle. Näin käy siellä, missä Pyhä Henki ei saa kirkastaa Jeesuksen rakkautta, ja jossa ei rakasteta toisiansa. Sokea viha valtaa silloin sydämen. 

Mutta yhä jatkuu täällä maailmassa Jeesuksen aloittama työ Pyhän Hengen työnä. Ensin on työssä Pyhä Henki, sitten me. 

Miten yksityinen seurakunnan jäsen voi todistaa Jeesuksesta Kristuksesta? Hän voi sen tehdä koko olemuksellaan, koko elämällään. Todistus Jeesuksesta on Hengen hedelmää elämässämme. Kun Pyhä Henki saa meille kirkastaa Kristuksen rakkauden, silloin mekin rakastamme. Kun hän saa kirkastaa meille syntiemme anteeksiantamuksen, silloin mekin annamme lähimmäisillemme anteeksi. Ensin siis hän, sitten me. Hän johdattaa meitä, hän neuvoo meitä. Hän puolustaa meitä Isän edessä. Kun pysymme Jumalan sanan yhteydessä, pysymme Kristuksen rakkaudessa ja Pyhän Hengen työn alla, ja saamme elää armon alla. Kaiken yllä on Jeesuksen lupaus: “Ja katso minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti.”

 Aamen.