1. paastonajan sunnuntai 1984

Saarna Karttulan kirkossa 11.3.1984

1. vuosikerta


Matt. 4: 1-11

Sitten Henki vei Jeesuksen ylös erämaahan perkeleen kiusattavaksi.

Ja kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, tuli hänen lopulta nälkä.

Silloin kiusaaja tuli hänen luoksensa ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi".

Mutta hän vastasi ja sanoi: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee'."

Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta', ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi'."

Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi'."

Taas perkele otti hänet kanssansa sangen korkealle vuorelle ja näytti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden loiston ja sanoi hänelle: "Tämän kaiken minä annan sinulle, jos lankeat maahan ja kumarrat minua".

Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: 'Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman'."

Silloin perkele jätti hänet; ja katso, enkeleitä tuli hänen tykönsä, ja he tekivät hänelle palvelusta.


Jokaisella ihmisellä on omat kiusauksensa. Me kohtaamme ne joka päivä ja usein niihin lankeamme. Isä meidän -rukouksessa pyydämme: äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.

Mitä on kiusaus? Se on houkutus luopua uskosta Jumalaan ja lähteä omille teille. Voiko sitten Jumala johtaa ihmisen kiusaukseen? Luther selittää: “Jumala ei tosin kiusaa ketään, mutta me anomme tässä rukouksessa, että Jumala suojelisi ja varjelisi meitä niin, ettei perkele, maailma ja oma lihamme pettäisi eikä viettelisi meitä epäuskoon, epätoivoon ja muihin suuriin synteihin ja paheisiin, ja että jos joutuisimmekin sellaisiin kiusauksiin, kuitenkin viimein saisimme voiton. Raamattu sanoo, ettei Jumala kiusaa ketään, vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee. Ellemme valvo ajatuksiamme, sanojamme ja töitämme, olemme helppo saalis kiusaajalle. Se tietää heikon kohtaamme ja aloittaa työnsä yhä uudestaan. Se yrittää saada ihmisen epäuskoon, epätoivoon ja muihin suuriin synteihin ja paheisiin. Kiusaajan tarkoituksena on syöstä ihminen iankaikkiseen kuolemaan, kadotukseen. Tie on tämä: ensin kiusaus, joka vetää ja houkuttelee, sitten suostuminen siihen, eli synti. Mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman. Juuri näinhän tapahtui ensimmäisessä syntiinlankeemuksessa Paratiisissa. Voi miten moni on jäänyt tähän. On jäänyt synnin ja kuoleman valtaan ensin täällä ajassa ja lopullisesti iankaikkisuudessa. 

Jumala näki taivaastansa että koko ihmiskunta oli synnin ja kuoleman tiellä. Helvetti tahtoi niellä Jumalan luoman maailman yhä kiihtyvällä vauhdilla ahnaaseen kitaansa. Tähän tilanteeseen oli saatava muutos. Se tuli Jeesuksessa Kristuksessa, jonka Jumala lähetti pimeään maailmaan pelastamaan meitä synnin ja kuoleman vallasta. Oli tarjottava anteeksiantamus, elämä ja autuus synnin ja kuoleman keskelle. Ihmisen Poika piti ylennettämän ristille, että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä. “Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.” 

Mutta oliko varmaa, että Pyhästä Hengestä siinnyt ja neitsyt Mariasta syntynyt Jeesus oli erilainen kuin joku muu meistä? Tämän osoittamiseksi Jeesuksen täytyi joutua paholaisen kiusattavaksi kammottavassa Juudean erämaassa. Vihollinen asetti Jeesuksen eteen kolme kovinta kiusausta. Mutta Jeesus voitti nuo kiusaukset Jumalan sanalla. 

Kiusaukset voivat tulla hyvin yllättävältä taholta. Kyllä me ymmärrämme, että kiusaaja tuo niitä eteemme jatkuvasti. Kiusaus voi tulla myös parhaan ystävän kautta. Sellaiseen kiusaukseen joutui Jeesus silloin, kun Pietari otti hänet erilleen ja rupesi nuhtelemaan häntä siitä, että hän puhui tulevista kärsimyksistään. 

Ystävän kautta tuleva kiusaus on kaikkein vaarallisin, sillä siinä näennäisesti toivotaan toisen parasta. Mutta tämänkin kiusauksen Jeesus heti torjui. Hän tajusi, että nyt kiusaaja toimii Pietarin kautta. Kiusaaja oli ajettava pois, sillä se oli pahennukseksi. Se ei ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä mikä on ihmisten. 

Näemme, että Jeesus on tullut kaikessa kiusattu niin kuin mekin, voidakseen kiusattuja auttaa. Mutta miten? Hän kutsuu kiusaukseen langennutta luokseen saadakseen armahtaa. 

Sana kehottaa meitä nytkin käymään uskalluksella armoistuimen eteen, että löytäisimme laupeuden ja armon avuksemme oikeaan aikaan. Jeesus Kristus on kiusattujen ihmisten ystävä. Hänen luonaan on jokaisella katuvalla syntisellä turvapaikka. Jos tunnustamme syntimme, hän puhdistaa meidät kaikesta synnistä.